Recenze_Barbora_Stolleova_Pod_kuratelou

Recenze_Barbora_Stolleova_Pod_kuratelou - 1 Delegitimation...

Info icon This preview shows pages 1–3. Sign up to view the full content.

Delegitimation through Corruption 1 st Ģ ed | centre 7 . r o č n í k 1 | 2 0 1 5 V y d a l M a s a r y k ů v ú s t a v a A r c h i v A k a d e m i e v ě d Č R , v . v . i . Korupce Klientelismus
Image of page 1

202 Střed 1/2015 Delegitimation through Corruption 203 po vzdělání“ a konče „myšlenkovým odkazem“, jenž vytesává do mramoru podobiznu Čeňka Zíbrta jako příběh sociálního vzestupu a založení kulturní historie na Univerzitě Karlově, potažmo v prostředí českojazyčné historio- grafi e. Některé etapy Zíbrtovy kariéry jsou podrobněji rozepsány v dalších studiích. V těchto kapitolách lze najít inspirativní momenty, které bych rád podtrhnul. Především jde o téma zahraničních studijních cest Čeňka Zíbrta, které nabízí otázku, odkud a jakým způsobem přebírala tehdejší vědecká obec své meto- dologické inspirace. Zde je zejména zajímavá kapitola studijní cesty do Polska a Ruska. Jako nejsilnější téma celé knihy vnímám problém procesu etablování se nového vědeckého oboru na konci 19. století. Je však ke škodě těchto témat, že jsou zpracována popisným způsobem, bez pokusu uchopit je analytickými pojmy a čtenář si je pod romantizujícím jazykem musí objevit a formulovat sám, aniž by v textu nalezl významnější oporu. Stejně jako žádný jiný text, ani kniha Josefa Blümla nestojí sama o sobě, ale vstupuje do různých čtenářských kontextů, které zásadně ovlivňují to, jakým způsobem bude knize rozuměno a jak bude přijata. První kontext si autor ne- zvolil sám, nebo se k tomu alespoň v knize nepřiznává. Je jím současný trend psaní biografií historiků. Díky tomuto trendu leží na pultech knihkupectví například životopisy Zdeňka Nejedlého, J. V. Šimáka, Františka Grause, Josefa Macka nebo Václava Chaloupeckého. Tento trend může přinést větší míru sebereflexe do české historiografie, než na jakou jsme byli zvyklí doposud. Etablovaným historikům i jejich studentům umožňuje seznámit se s tradicemi i diskontinuitami českého dějepisectví, a klást si tak otázky i po současných očekáváních od historika a jeho práce. To, co již není tak nadějné, je úroveň metodologické reflexe pojmů užíva- ných ve většině těchto biografií včetně samotného vymezení žánru biografie. Čekáme snad, že až popíšeme „život a dílo“ všech historiků budeme vědět vše? I přesto věřím, že současný zájem o jednotlivé historiky povede ke znovu- -promýšlení obecnějších pojmů, jako je například „Gollova škola“ a „pozitivis- tická historiografie“, či k práci s analytickými pojmy, jako jsou „habitus“ nebo „(literární) tropy“. Dle mého soudu je i Blümlova publikace součástí tohoto trendu, nejen nadmíru významným tématem, ale také charakteristickou po- pisností a chybějící reflexí žánru biografie.
Image of page 2