Agama adalah pegangan yang harus ada dalam diri setiap manusia terutama sekali

Agama adalah pegangan yang harus ada dalam diri

This preview shows page 1 - 2 out of 2 pages.

tumbuhlah menjadi anak yang baik(Muhammad Nur Abdul Hafizh Suwaid, 2010). Agama adalah pegangan yang harus ada dalam diri setiap manusia terutama sekali dalam diri setiap mahasiswa/mahasiswi. Tanpa pegangan agama, maka akan goyahlah kehidupan mereka. Peranan agama yang paling dominant adalah ia dapat menjadi pemangkin kepada pembangunan diri manusia terutama mahasiswa/mahasiswi. Pegangan agama juga boleh menjadi asas kepada ketamadunan dan acuan kepada latar budaya masyarakat.Agama juga dapat membentuk pandangan semesta seseorang dan sesebuah masyarakat serta perilaku dan tindakan mereka dalam kehidupan. Ini dapat dilihat dari segi pertuturan, perilaku dan gaya hidup mereka. Selain itu agama memainkan peranan yang penting dalam membentuk pandangan dunia dalam kehidupan manusia khususnya mahasiswa/mahasiswi.
Image of page 1

Subscribe to view the full document.

Kita renungkan tiga hadis Rasulullah s. a. w, iaitu (1) setiap orang adalah pemimpin, dan setiap pemimpin akan ditanya tentang orang yang dipimpinnya…”, (2) setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka kedua ibu bapanyalah yang menyahudikannya, menasranikan, atau memajusikannya, dan (3) jagalah diri kamu dan ahli keluarga kamu daripada api neraka. Tiga hadith Nabi (saw) di atas menggambarkan tugas mengatasi masalah budaya Barat adalah tanggungjawab semua indidvidu dan keluarga. Di peringkat individu, kita bertanggung jawab menjaga diri kita sendiri. Di peringkat keluarga pula, jika kita adalah ketua keluarga, menjadi tanggungjawab kita untuk menjaga dan mendidik ahli keluarga di bawah jagaan kita agar mematuhi suruhan agama. Sekiranya ketua keluarga mendidik anak-anak mereka sedari awal dengan ketaatan kepada Allah, maka anak-anak ini selalunya menjadi seorang yang patuh dan mempunyai perilaku yang selaras dengan kehendak agama dan masyarakat. Kalaupun anak-anak ini agak nakal di peringkat awal, tetapi akhirnya anak-anak ini, apabila besar mudah diajak kembali untuk mematuhi nilai atau norma masyarakat. Begitu juga jika anak-anak yang dibesar dan dididik dengan kehidup jauh daripada nilai-nilai agama maka anak tersebut mudah cenderung kepada perilaku yang menyimpang apabila mereka besar.
Image of page 2
  • Spring '15
  • ALHANA

What students are saying

  • Left Quote Icon

    As a current student on this bumpy collegiate pathway, I stumbled upon Course Hero, where I can find study resources for nearly all my courses, get online help from tutors 24/7, and even share my old projects, papers, and lecture notes with other students.

    Student Picture

    Kiran Temple University Fox School of Business ‘17, Course Hero Intern

  • Left Quote Icon

    I cannot even describe how much Course Hero helped me this summer. It’s truly become something I can always rely on and help me. In the end, I was not only able to survive summer classes, but I was able to thrive thanks to Course Hero.

    Student Picture

    Dana University of Pennsylvania ‘17, Course Hero Intern

  • Left Quote Icon

    The ability to access any university’s resources through Course Hero proved invaluable in my case. I was behind on Tulane coursework and actually used UCLA’s materials to help me move forward and get everything together on time.

    Student Picture

    Jill Tulane University ‘16, Course Hero Intern

Ask Expert Tutors You can ask 0 bonus questions You can ask 0 questions (0 expire soon) You can ask 0 questions (will expire )
Answers in as fast as 15 minutes